10 افسانه درباره آزمون Speaking آیلتس

در حال آماده شدن برای آزمون Speaking آیلتس هستید، نه؟

خب، افسانه ­های زیادی در مورد این بخش از آزمون آیلتس وجود دارند. بنابراین هر آنچه می­شنوید را باور نکنید.

در عوض، لیست 10 افسانه در مورد آزمون Speaking آیلتس را بررسی کنید، تا به شما کمک کند مطالعه مفیدتری داشته باشید.

آزمون Speaking آیلتس یک مصاحبه رسمی با یک ممتحن است، و نه یک مکالمه عادی. آزمون ضبط می­شود، اما نباید نگران این موضوع باشید زیرا از این فایل برای ارزیابی ممتحن استفاده می­شود، نه شما. این بخش از آزمون بین 11 تا 14 دقیقه طول می­کشد و دارای سه بخش است:

در بخش 1 به سوالات مربوط به موضوعات آشنا (زندگی خانوادگی، شغل یا تحصیلات و علایق خود) پاسخ می­دهید.

در بخش 2 یک دقیقه فرصت دارید تا به یک موضوع فکر کنید و سپس یک تا دو دقیقه وقت دارید تا در مورد آن صحبت کنید. ممتحن حرف شما را قطع نمی­کند، اما وقتی صحبتتان تمام شد چند سوال از شما می­پرسد.

در بخش 3 در مورد ایده­های مفهومی­ مرتبط با موضوع بخش 2 با ممتحن بحث می­کنید.

از آنجا که آزمون Speaking بسیار پیچیده است، شاید چیزهایی در موردش بشنوید که واقعیت ندارند. اگر دلیل نادرستی این شایعات را بدانید، شانس بیشتری برای کسب نمره بالا خواهید داشت.

1- آزمون speaking ساده­ ترین قسمت آزمون IELTS است.

این قسمت در وهله اول شاید آسان به نظر برسد چرا که ممتحنین رفتار دوستانه ­ای دارند. از آنجا که در بخش ­های دیگر امتحان تنها هستید، ممکن است اینطور به نظر برسد که کسی هست که در این بخش به شما کمک کند.

با این حال، ممتحنین باید مطابق قوانین بسیار سختگیرانه ­ای عمل کنند و برای اجرای عدالت، با همه داوطلبان رفتار یکسانی داشته باشند. آنها همه داوطلبان را بر اساس معیارهای ثابتی ارزیابی می­کنند.

واقعیت: هر چهار قسمت آزمون آیلتس از سطح دشواری یکسانی برخوردار هستند، اما ممکن است بسته به مهارت­های زبانیتان، برایتان یک قسمت از قسمت­ های دیگر راحت­ تر باشد.

2. برای گرفتن نمره بالا باید لهجه­ای مشابه به یک native داشته باشید.

لهجه شما معیار ارزیابی نیست. تلفظ ارزیابی می­ شود، اما انتظار نمی­رود که شما لهجه native داشته باشید.

در هنگام ارزیابی تلفظ، ممتحنین به تلفظ صداها، استرس کلمات و لحن داوطلب­ ها توجه می­کنند.

با بررسی تلفظ کلمات جدید، می­توانید از تلفظ صحیح خود مطمئن شوید. دیکشنری ­های آنلاین چنین ویژگی­ ای دارند. برای شنیدن تلفظ صحیح کلمه کافیست روی علامت بلندگوی کوچک کلیک کنید.

همچنین می­توانید برای بهبود شیوه تلفظ خود با صدای بلند متنی را بخوانید، یا سعی کنید از افراد native تقلید کنید و از آنها بخواهید تلفظ شما را اصلاح کنند. اگر در اطرافیان خود شخص nativeی نمی­شناسید، از اینترنت برای ارتباط آنلاین با معلمان انگلیسی استفاده کنید.

واقعیت: لهجه شما ارزیابی نمی­شود، بلکه به تلفظ شما نمره داده می­شود.

3- اگر از صحت ساختارهای دستوری پیچیده اطمینان ندارید، از آنها استفاده نکنید.

در واقع بهتر است به جای استفاده از جملات بسیار ساده، ساختارهای دستوری پیچیده را امتحان کنید و حتی چند اشتباه مرتکب نیز شوید.

به عنوان مثال، داوطلبی که فقط از جملات کوتاه و ساده استفاده می­کند­، نمره کمتری نسبت به داوطلبی که سعی در استفاده از عبارت شرطی- حتی با ساختار اشتباه دارد، کسب خواهد کرد.

استفاده از ساختارهای دستوری پیچیده برای بیان دقیق آنچه می­خواهید بگویید قطعا بهتر است.

در ادامه چند نمونه از ساختارهای دستوری پیچیده آورده شده است:

Conditional clauses: If I had the chance to study a new subject, it would probably be astronomy.

Time clauses: As soon as I take my IELTS exam, I’ll move to Australia.

Reported speech: My friend said she would help me study for this exam.

Modal verbs: She might have arrived by now.

بنابراین همزمان با یادگیری قوانین گرامری، از آنها در صحبتتان استفاده کنید. هنگام تمرین، صدای خود را ضبط کنید و سپس با دقت به آن گوش دهید. اشتباهات گرامری­ای را که در حین گوش دادن متوجه می­شوید بنویسید تا بتوانید هنگام صحبت کردن استفاده موثرتری از گرامر داشته باشید.

واقعیت: بهتر است از ساختارهای دستوری پیچیده با چند اشتباه استفاده کنید تا اینکه صرفا به جملات ساده و کوتاه بسنده کنید.

4- اگر پاسخ سوالی را ندانید، نمی­توانید نمره بالایی کسب کنید.

در این آزمون دانش شما در حوزه موضوعات خاص مورد آزمایش قرار نمی­گیرد. ممتحنین بیشتر به چگونگی گفتن مطالب علاقه­ مند هستند تا موارد دیگر.

به یاد داشته باشید که هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد. مثلاً اگر از شما سوال شود “نوجوانان در کشور شما چگونه سرگرم می­شوند؟” و ندانید چه جوابی باید بدهید، می­توانید در پاسخ خود توضیح دهید که چرا نمی­توانید این سوال را جواب دهید. مثلا بگویید:

” مطمئن نیستم که بتوانم به این سوال دقیق پاسخ دهم، چون دیگر نوجوان نیستم، اما می­توانم در مورد نحوه سرگرم شدن خودم در نوجوانی به شما بگویم. البته طبیعتا اوضاع خیلی تغییر کرده است زیرا … “

“I’m not sure I can answer the question accurately, as I’m not a teenager anymore, but I could tell you about how I used to have fun when I was teenager. I expect this has changed a lot because…”

این پاسخ به ممتحن ثابت می­کند که شما توانایی صحبت کردن و آماده کردن پاسخ ­های خود را دارید، حتی اگر این موضوع از ناحیه امن (comfort zone) شما خارج باشد.

واقعیت: اگر پاسخ سوالی را نمی­دانید، دلیل آن را توضیح دهید. هیچ جواب درست و غلطی وجود ندارد.

5. همیشه هنگام آماده شدن برای بخش 2، یادداشت بنویسید.

شاید ترجیح بدهید یادداشت بنویسید، اما گاهی بهتر است فقط به موضوع فکر کنید. فقط یک دقیقه وقت دارید تا آماده شوید. اگر این زمان را صرف نوشتن کنید، ممکن است زمان ارزشمند تفکر را از دست بدهید.

هر cue-card دارای چند سوال است که باید پاسخ داده شود، بنابراین باید Speaking خود را بر اساس این ایده­ها آماده کنید. آن یک دقیقه را به فکر کردن به پاسخ­هایی مختصر به هر سوال اختصاص دهید.

هنگامی که پاسخ­های کوتاه را در ذهن خود آماده کردید، می­توانید با بیان مثال­ها و صحبت در مورد ارتباط این پاسخ­ها با خودتان، موضوع را در حین صحبت بسط دهید. اکثر افراد مشکلی با صحبت در مورد خودشان ندارند زیرا اشراف خوبی به این مورد دارند.

واقعیت: شاید دوست داشته باشید چند مورد جزیی را یادداشت کنید، اما از آنجا که فقط یک دقیقه وقت دارید، بهتر است در مورد موضوع بخش 2 عمیقا تفکر کنید.

6. اگر مهارت گرامری بالایی دارید، عملکرد خوبی خواهید داشت.

گرامر تنها یکی از چهار معیار ارزیابی است که در نمره­دهی به عملکرد شما در آزمون Speaking استفاده می­شود. موارد دیگر روان و مربوط صحبت کردن، دایره واژگان و تلفظ هستند.

همه این معیارها به یک اندازه مهم هستند. بنابراین اگر در گرامر مهارت زیادی دارید، قطعاً یک چهارم نمره نهایی شما بالا خواهد بود. اما اگر نمره overall بالایی می­خواهید، باید ثابت کنید که دامنه لغات گسترده­ای نیز دارید. اگر بتوانید از کلمات متنوعی برای بیان صحیح موضوعات استفاده کنید، در این مهارت نیز نمره بالایی کسب خواهید کرد.

همچنین باید در تلفظ نمره بالایی کسب کنید. همانطور که قبلاً گفته شد، این مهارت به توانایی شما در تلفظ صحیح تک­تک صداها، استفاده از لحن مناسب و استرس صحیح کلمات اشاره دارد.

همچنین باید روان و مربوط صحبت کنید، یعنی باید قادر باشید بدون مکث و سکوت طولانی صحبت کنید و عقاید خود را به شکلی منطقی به هم ارتباط دهید.

در ادامه چند مثال از connectors آورده­ایم که می­توانید برای بیان دیدگاه خود به شکلی منسجم استفاده کنید:

Firstly, secondly, last but not least

Moreover, furthermore, in addition

Consequently, therefore, as a result

In order to, so as to, so that

واقعیت: در آزمون Speaking چهار معیار برای ارزیابی وجود دارد:

(1) grammatical range and accuracy, (2) fluency and coherence, (3) lexical resource              (4) pronunciation.

7. اگر هنگام صحبت کردن مکث نکنید (بی­وقفه صحبت کنید)، تاثیر خوبی در ذهن ممتحن ایجاد خواهید کرد.

روان صحبت کردن مهم است، اما مربوط صحبت کردن (منطقی بودن، مفهوم بودن) نیز مهم است. تلاش برای کاهش میزان و تعداد مکث­­­ها نکته خوبیست، اما در عین حال باید پاسخ خود را منطقی و مربوط به موضوع نگه دارید.

اگر بدون توجه به مربوط صحبت کردن به صحبت خود ادامه دهید، روان صحبت می­کنید، اما این صحبت مرتبط با موضوع نیست و برایند کلی آن چندان خوب نخواهد بود.

به یاد داشته باشید که برخی از درنگ­ها طبیعی است. قرار نیست شما بدون نفس کشیدن و فکر کردن یک­بند صحبت کنید. سعی کنید گاها از این filler phrases استفاده کنید تا گفتار روان­تری داشته باشید:

To put it differently…

What do you call it…wait a second…I have it right there.

Well…

You see…

 واقعیت: روان (بدون درنگ) صحبت کردن به تنهایی تأثیر خوبی نخواهد داشت. صحبت شما باید مربوط (منطقی، سازمان یافته) نیز باشد.

8- حتی اگر سوالات را نمی­فهمید، باید به آنها پاسخ دهید.

اگر سوالی را متوجه نمی­شوید، ایرادی ندارد که از ممتحن بخواهید سوال را تکرار کند یا آن را به روشی دیگر بپرسد. برای این کار می­توانید از برخی عبارات زیر استفاده کنید:

I’m not quite sure I understand what you mean. Can you repeat the question, please?

I don’t think I know what you mean. Do you mind repeating the question, please?

 بهتر است قبل از پاسخ دادن به سوال، آن را واضحا بفهمید. اگر چند بار این کار را انجام دهید، نمره­ای از دست نمی­دهید، اما اگر از ممتحنین بخواهید تک تک سوالات را تکرار کند، آنها گمان خواهند برد که در درک زبان انگلیسی مشکل دارید و بنابراین نمره کمتری می­گیرید.

واقعیت: اگر سوالی را نمی­فهمید، باید درخواست توضیح کنید.

9. نیازی نیست در مورد تمام اجزای cue card صحبت کنید.

Cue card شما در بخش 2 آزمون speaking دارای یک موضوع اصلی و حدود چهار سوال در مورد آن موضوع است. در واقع شما باید در پاسخ به همه موارد اشاره کنید، و تقریباً زمانی مساوی برای هر یک از آنها صرف کنید.

اگر چهار سوال در cue card دارید، باید حدود 30 ثانیه برای هر یک از سوالات صرف کنید و در مجموع دو دقیقه صحبت کنید.

بعد از تمرین کردن چندین مورد Speaking کوتاه، کم کم خواهید فهمید طول مدت 30 ثانیه به صورت ذهنی و تقریبی چقدر است و چه زمانی باید به سراغ موضوع بعدی بروید.

واقعیت: باید به تمام سوالات بخش 2 پاسخ دهید، و برای هر سوال، زمان مساوی صرف کنید.

10. اگر در بخش 3 دیگر ایده­ای به ذهنتان نرسید، ایده­های بخش 2 را تکرار کنید.

بخش 3 آزمون speaking توانایی شما را برای بسط دادن موضوعات مطروحه در بخش 2 می­سنجد که در طی آن در مورد زمینه­های عمومی موردعلاقه خود صحبت خواهید کرد. در این بخش باید ثابت کنید که قادر به توصیف جزئیات، مقایسه و مقابله ایده­ها، تعمیم و نتیجه­گیری هستید. بنابراین تکرار ایده­های خود از بخش 2 احتمالاً پاسخ مناسبی به سوالات بخش 3 نخواهد بود.

در ادامه مثال­هایی از عباراتی که می­توانید در این بخش از آزمون (و سایر بخش ها) استفاده کنید آمده است:

عباراتی برای ابراز عقاید:

,…As far as I’m concerned

:What I think is this

…I strongly believe that

,From where I stand

عباراتی برای مقایسه و تقابل:

…On the one hand…, on the other hand

…While

…whereas…

…Both

…,Similarly

عباراتی برای نتیجه گیری:

…The bottom line is

,In a nutshell

,All in all

,To sum up

واقعیت: در بخش 3 می­بایستی مسائل انتزاعی­ تری را با ممتحن در میان بگذارید، بنابراین تکرار ایده ­های خود از بخش 2 احتمالاً پاسخ مناسبی برای سوال نیست.

حال که می­دانید در آزمون Speaking آیلتس از شما چه انتظاری می­رود، شفافیت این بخش از آزمون به وضوح بیشتر است. اکنون می­توانید به شکل موثرتری برای روز بزرگ تمرین کنید

مدیر سایت

مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید